Hiába keresi, nem találja az alagút kijáratát a Rail Cargo Hungaria (RCH) vonata számára Christian Kern. Az osztrák vasút (ÖBB) vezérigazgatója hónapok óta próbálja mérsékelni a károkat, amit a tulajdonosi minta szerint átkeresztelkedett magyar MÁV Cargo Zrt. okozott vállalata számára, de minden hiába. A piaci ár duplájáért, 102,5 milliárd forintért 2008-ban privatizált árufuvarozó cég veszteséget termel. Háromezer dolgozója közül ezer fő kirúgásának tervét féléve vetették fel először, a vasutas szakszervezeteknek pedig burkoltan megüzenték: ha akadékoskodnak akár az RCH felszámolásától sem riadnak vissza. Mindez azonban nem használt, így Bécsben ismét elővették a foglalkoztatási kártyát.

Ötszáz fős létszámcsökkentést hajt végre az év közepéig az RCH-nál tulajdonosa – adta hírül hétfői számában az osztrák Wirtschaftsblatt. Az ÖBB első emberének közlésére hivatkozó híradás szerint a karcsúsítások elsődleges oka, hogy Ausztria szeretné, ha nemzeti vasútvállalata szakítana a veszteséges gazdálkodással, és eredményesen működne. Ami az ÖBB-nél formálódó reorganizációs tervek szerint a vállalati konszern szintjén 2013-ra, a vasúti árufuvarozásban 2014-re érhető el. Vagyis éppen elég sokára ahhoz, hogy az ígéretekért a következő hónapokban bárkit is számon lehessen kérni.

A bécsi vasutasok is tudják azonban, hogy a ködös jövőbe mutató ígéretek önmagukban keveset érnek, kellenek azonnali lépések is. Ezek sorában az egyik lehet a nem végleges adatok szerint 2010-ben mintegy 9 milliárd forint veszteséggel gazdálkodó RCH karcsúsítása. Amit lehetővé tesz, hogy a társaság privatizációs szerződésben rögzített foglalkoztatási garanciák már lejártak. Így elvben nincs akadálya, hogy az osztrák tulajdonosok félezer magyar vasutast szélnek eresszenek. Ez a korábbi becslések tükrében valamivel több mint másfél milliárd forint kiadástól szabadítaná meg az RCH-t. Ami Christian Kern számára önmagában aligha lehet elég.

A vezérigazgató jelezte is: az RCH jövője nagyban függ a magyar kormánnyal folytatott tárgyalások eredményétől. Pontosabban feltehetőleg attól, hogy hazánk mennyire lesz rugalmas és járul hozzá a vasúti árufuvarozó költségeinek csökkentéséhez. Amelyek sorában a legjelentősebb tételt, a kiadások hozzávetőleg hatvan százalékát jelentő pályahasználati díjak jelentik. De sokat spórolhatnának a sógorok azon is, ha magyar vasút mozdonyai olcsóbban vontatnák vonataikat.Forrás: nol