A szemeszter végén a diákok a “tuningszerek` és az agyserkentők széles repertoárját mozgósítják, melyeket képesek nyakló nélkül fogyasztani a minél jobb teljesítmény érdekében.
Nyakunkon a vizsgák, és még sehol nem látni a végét? Vizsgaidőszakban már fél siker a mértékletesség, a kiegyensúlyozott időbeosztás pedig nem teszi szükségessé, hogy szervezetünket túlpörgessük. Ami mindig kéznél van, az az eszünk és a jegyzetek, ezek időben elővéve sokkal hasznosabbak lesznek, mint egy negyedik kávé, esetleg még egy doboz energiaital.

A kávé a központi idegrendszerre fejti ki a hatását, rendkívüli módon élénkíti az agyat, serkenti a szívműködést, a légzést és az anyagcserét, fokozza a vizelet elválasztását. Élénkítő hatása azonban illékony: az egyik pillanatban még pörget, a másikban azonban már nem is érződik, és a napi alvásigényt sem csökkenti. Hogy tanulás után tudjunk aludni tőle, lefekvés előtt hat órával már kerüljünk mindennemű kapcsolatot a koffeinnel. A napi maximum ami még nincs negatív hatással a szervezetre 300 mg koffein, ami 2-3 közepesen erős feketének felel meg. Szív- és vesebetegek, magas vérnyomásúak kerüljék a koffein fogyasztását! Kifejezett függőséget a koffein nem okoz, de a rendszeres fogyasztóknál hirtelen megvonása gyengeséget, fáradtságot, álmosságot válthat ki. Figyelem: nagyon nagy kialvatlanság esetén a kávé sem segít, hiszen akkor a leghatékonyabb, ha megfelelő mennyiségű alvás van mögöttünk.

A teafogyasztás nemcsak az agy serkentése miatt számít józan döntésnek, hanem azért is, mert ezzel a folyadékpótlás kérdését is megoldjuk. Vizsgaidőszakban a filteres tea helyett hatékonyabb az ún. szálas tea, melyben több a hatóanyag tasakos társainál. A teának enyhe feszültségoldó hatása van. A fekete mellett a zöld tea is bevált agyserkentő, és ennek fogyasztása előnyösebb azért is, mert felszívódása egyenletesebb, kiegyensúlyozottabb, hosszabb ideig tart, és koffeintartalma alacsonyabb. Emellett egy sor kísérlet igazolta már, hogy daganatmegelőző hatása van. Mint azt számos kutatás bizonyítja, a túlzott teafogyasztás a májat és a vesét károsíthatja. Napi 8-10 pohárnál ebből sem ajánlott többet inni, a benne található serkentő hatóanyagok bevitelét is figyelembe véve. Fluoridtartalma miatt a teafogyasztás szabályait is a mértékletesség hatja át, legalábbis erre derített fényt egy korábbi kutatás. Az arra érzékenyek ezért ne kortyoljanak teát a késő délutáni, esti órákban, mert az alvászavarokhoz, nyugtalansághoz vezethet. Egy erősebb tea a gyomrot sem kíméli, akár gyomorégést is kiválthat.

Az energiaitalok koffeintartalma szűkíti a perifériás ereket, ellenben tágítja az agyi ereket, így növeli a központi idegrendszer vérellátását, ez jelenti az élénkítő hatás lényegét. Az ilyen italok gyorsan pótolják a szervezet energiáját a bennük lévő egyszerű cukroknak köszönhetőn, és ugyanerre képes a cukormentes változatuk is, melynek például vitamin- és ásványianyag-tartalma (C-, B-vitamin, magnézium stb.) befolyásolja előnyösen a szervezet anyagcseréjét. Az összetevők élénkítenek, és átmenetileg növelik a teljesítményt. Mivel a szóban forgó italok dobozonként 80-300 milligramm koffeint tartalmaznak, napi három doboznál többet nem ajánlott inni belőlük. A túlzott fogyasztás veszélyekkel járhat, feleslegesen emeli a vérnyomást és a pulzust. A koffeinérzékenyeknél számos nem kívánt mellékhatás jelentkezhet már kisebb mennyiség fogyasztása után is: heves szívdobogás, vérnyomás-emelkedés, remegés, álmatlanság, hányás, szédülés, mellkasi fájdalom, szélsőséges esetben pedig akár pánikroham is jelentkezhet. Az energiaitalok a folyadékpótlásra önmagukban nem alkalmasak, akárcsak a kávé.forrás: szegedma.hu