Mind a közlekedési balesetek, mind a kihágások száma csökkent az elmúlt hat hónapban a tavalyi év hasonló időszakához viszonyítva Romániában. A rendőrség mindezt a sebességmérések gyakoribbá válásával és a gazdasági válsággal magyarázza. A radarérzékelők által túl későn észlelhető új típusú mérőműszerek kivédésére közben más eszközök piaca nőtt meg: az adó-vevő készülékeké.

Kevesebb közlekedési balesethez riasztották a rendőrséget Hargita megyében az elmúlt hat hónapban, mint a tavalyi év hasonló időszakában: 2010. január 1. és június 30. között összesen 179 személyi sérüléssel járó balesetet regisztráltak, ez a szám pedig 21-gyel marad el a 2009. januárjúniusi adatoktól. Ezek közül 63 volt súlyos eset (12-vel kevesebb), melyben 58 személy súlyosan, 29 könnyebben sérült (14, illetve 9-cel kevesebb), tízen pedig meghaltak (4-gyel kevesebb). A többi 116 baleset csak kö A gyakoribbá vált közúti ellenőrzések és sebességmérések miatt összesen 16 610 szabálysértésért büntettek a közlekedési rendőrök, 856 autóvezető pedig hosszabb-rövidebb időre gyalogossá vált ennyi jogosítványt vontak be ugyanis az egyenruhások. A jármű nem megfelelő műszaki állapota vagy egyéb törvénytelenség miatt ugyanakkor 1073 forgalmi engedély maradt az ellenőrző szerveknél.
`Ennek a csökkenő tendenciának a magyarázata meglehetősen összetett mondta el lapunknak Cezar Asandei, a Hargita megyei közlekedésrendészet vezetője. Tény, hogy az új típusú radarok bevetése óta az autósok is óvatosabban közlekednek, de számít a fokozott rendőri jelenlét, illetve a gazdasági válság is.` Utóbbi esetben Asandei arra utalt, hogy a sofőrök jobban megnézik, mire adják ki a pénzt: büntetésre, autójavításra vagy kenyérre. Azonban mint Gheorghe Filip, a Hargita megyei rendőrség szóvivője rámutatott, tapasztalatai szerint az autósok közül is sokan tudatosabban vezetnek, mint korábban. `Legtöbbször nincs is szükség rendőri jelenlétre, ugyanis ahol a felelős sofőrök úgy érzik, be kell tartani a szabályokat, meg is teszik` mondta Filip.

Mítoszromboló radarok

Így is a legtöbb kihágás a gyorshajtásból adódik, a statisztikában ezt követik a szabálytalankodó gyalogosok, végül pedig a nem körültekintő vezetés. Azért viszont, hogy mindezeknek a szabálysértéseknek a számát csökkentsék, a közlekedésrendészet további fokozott ellenőrzéseket tart a megye különböző közútjain. `A gyorshajtók kiszűrésén kívül nagy hangsúlyt fektetünk a gyalogosok, a kerékpárosok és a szekeresek fegyelmezésére, de a helyi rendőrséggel együtt azt is jobban ellenőrizzük, rendelkeznek-e a biciklik és fogatok az előírások szerinti felszereléssel` figyelmeztetett Filip.
A közlekedésrendészet büszkeségének számító új típusú radarok üzembe helyezésével egyidejűleg az azokat jelezni hivatott érzékelők piaca is lecsökkent. Nem amiatt, mert a `láthatatlan` sebességmérő műszerekre nem csipog a detektor, hanem mert azt túl későn teszi. `Tévhit az, hogy ezeket a radarokat nem lehet érzékelni. Lehet, csak amikor a műszer jelez a sofőrnek, mi már rég tudjuk az ő sebességét, és azt rögzíti is a berendezésünk` magyarázza lapunknak Iulian Todiricã, a Hargita megyében üzembe helyezett nyolc ilyen típusú radar egyik kezelője. Amint a rendőr mondja, sokan ugyanakkor azzal próbálnak `felülkerekedni`, hogy pletykaszinten terjedő érvekkel védekeznek. `Van, aki azt kifogásolja, hogy nem ül két személy a rendőrautóban. A másik a műszer bevizsgálását igazoló iratot próbálja számon kérni, és van, aki szerint mozgásban lévő rendőrautóból nem szabad mérni. Mindez nem igaz: a hatályban lévő törvényekkel összhangban áll a gyakorlat, a kihágásra pedig ott a bizonyíték: a videofelvétel` szögezi le a közlekedésrendész.

Romlik a detektorok piaca

Azzal ellenben valamennyien tisztában vannak, hogy számos sofőr igyekszik mindenféle radarmegelőző eszközt bevetni. A lapunk által megkérdezett néhány, radarérzékelőket forgalmazó szakbolt dolgozói szerint a `láthatatlan` radarok megjelenése a detektorok piacát is rontotta, bár kereslet továbbra is mutatkozik irántuk az új típusú radarok mellett ugyanis a régiek is üzemben maradtak, azok pedig idejében érzékelhetők ahhoz, hogy a sofőr lassítani tudjon. Mindezek mellett viszont akadt olyan, lapunk által megkérdezett autóvezető, aki ezeknek a számát is kevesli, véleménye szerint a közlekedés biztonságossá tételéhez több ilyen eszközt kellene bevetni. Jóval nagyobb volt ellenben azoknak az autósoknak a száma, akik szerint nincs szükség további radarokra, `így is úton-útfélen szabályozzák a közlekedést`. Volt, aki jogi szempontból igyekezett megközelíteni a dolgokat: `Olyan belső utakon nem is szabadna radarozni, ahol magasfeszültség van. Én mindig ezzel védekezek, de csak akkor, ha nagyobb összegű büntetésről van szó` magyarázta lapunknak az egyik sofőr.
Azt több közlekedésrendész is megerősítette lapunknak, hogy bár akad néhány olyan, gyorshajtás miatt félreállított autóvezető, aki tudálékoskodik és megpróbál kibújni a felelősség alól, többségük elismeri, hogy hibázott. `Főleg azokkal van baj, akik más, déli vagy moldvai megyékből jönnek. Mi viszont nem állunk le vitatkozni velük, hiszen valamennyiük számára törvény biztosítja a fellebbezés lehetőségét` fogalmazott az egyik rendőr, hozzátéve, például bukaresti kollégáihoz képest neki szerencséje van, mivel errefelé civilizáltak az emberek: `Meglátszik az otthoni hét év.`

Sípszó helyett vétel

Miközben egyesek a törvényre hivatkozva próbálnak megszabadulni a bírságtól és a büntetőpontoktól, mások ezt egy új módszerrel igyekeznek megelőzni. A hanyatló detektorpiac mellett új irányba mozdul a kereslet: az adó-vevő készülékek felé. `Tény, hogy az utóbbi időben több fogyott belőlük, de nem ugrott meg robbanásszerűen a kereslet irántuk` mondja lapunknak Demeter Róbert, a csíkszeredai Sycomat szakbolt munkatársa. Az URH-rádiókat is forgalmazó cég alkalmazottja szerint az új radarok bevetése óta immár nemcsak a kamionosok használják az adó-vevőket, személyautókban is megtalálhatók. A pillanatnyilag kapható készülék 624 lejbe kerül, ennek hatótávolsága antennától és domborzattól függően 5 és 30 kilométer között változik. Az ahhoz rendelt frekvenciatartomány használatához ráadásul az Országos Kommunikációs Hatóság engedélye sem szükséges, amennyiben viszont kereskedelmi célra használják az étert, úgy ki kell váltani azt. `Nekem évek óta van, és nemcsak hogy a radarokról értesülök idejében, de még GPS-pótló is: volt, hogy eltévedtem, és rádión irányított valaki, merre kell mennem meséli az egyik fuvarozó, aki gyakran szeli át az országot. A sofőrök idejében leadják a drótot, ha valahol mérnek.`
Erről azonban a rendőrségnél is tudnak, és mint néhányan bevallották, maguk is tervezik, hogy szereltetnek a rendőrautókba. Az indok az egyikük által elmesélt történet: `Van egy kollégám, aki már használja egy ideje. Egy kamionos beszólt az éterbe: Fiúk, itt haladok a város kijárata felé, van radar? Mire a közelben mérő rendőr bekapcsolódott: Nincs, én is most jöttem el ott, nyomhatod nyugodtan.` A jogosítványa bánta.

Gyorshajtási top

Romániában országos szinten több mint 3300 gépkocsivezető maradt jogosítvány nélkül az idei év első felében többségüknek gyorshajtás miatt vonták be a jogosítványát. Hargita megyében a legnagyobb sebességet tavaly mérték, akkor 205 km/h-val futott radarba egy sofőr. Idén 155 km/h-s az eddigi csúcsérték, de a 12A országút Szentegyházához közeli szakaszán többször mérnek ezt megközelítő értéket a közlekedési rendőrök. (honline.ro)