Míg 2001 első félévében 28 halálos baleset történt Békésben, addig az idei első hat hónapban mindössze 7, gyorsan hozzátéve, hogy egy is sok. Az Európai Unió azt írta elő, hogy 2010-re a 2001-es felére kell csökkenteni a halálos balesetek számát. Hazánkban a 2003-as közlekedéspolitikai iránymutatás ezt kitolta 2015-ig, és 2010-ig 30 százalékos csökkenést irányoztak elő. Nos, a jelenlegi adatok szerint 75 százalékos a csökkenés. A hét halálos szerencsétlenség közül három történt a békéscsabai, egy-egy pedig a békési, a gyulai, a szeghalmi és a mezőkovácsházi kapitányság területén.

A múlt évihez képest öttel, 45-ről 40-re esett vissza a személyi sérüléses balesetet okozók ittas vezetők száma. A baleseti okok között már nem a gyorshajtás, hanem az elsőbbségadás elmulasztása vezet. A száguldozásban a 2006-os rekord nem dőlt meg, akkor egy Audi 248-cal ment a 44-es főúton Békéscsaba és Gyula között.

— Kirívó gyorshajtás az elmúlt félévben nem fordult elő — hangsúlyozta dr. Vargáné Szombati Andrea, a megyei főkapitányság sajtószóvivője. — Az esetek többségében 50 helyett 70—75-tel, 60 helyett 90 körüli sebességgel hajtanak azok, akiknek bírságot kell fizetniük. Ezek a szabályszegések azért veszélyesek, mert már 20 km/óra sebességtúllépésnél is jelentősen megnő a féktávolság. Ennek pedig egy váratlan helyzetben döntő jelentősége lehet. Lehet, hogy éppen a sebességtúllépés miatt nem képes megállni az autóvezető, és nem tud elkerülni egy ütközést.

A tavalyinál több gyalogos és kerékpáros okozott balesetet az idei első félévben. Érdekesség, hogy a külföldi balesetokozók száma kilencről háromra esett vissza. Továbbra is gond viszont, hogy sokan még mindig nem kötik be a biztonsági övet. Egy felmérés szerint évente hétezer uniós polgárral kevesebben halnának meg az utakon, ha minden tagországban sikerülne 95 százalékosra növelni a biztonsági övet használók arányát.

Míg például a németek 92 százaléka becsatolja az övet, addig a magyar autósoknak csak a 48 százaléka teszi ezt. Ütközésnél és borulásnál egyaránt életet menthet, vagy a sérülés súlyosságát csökkentheti a bekapcsolt öv. Személygépkocsi vezetőjeként, utasaként 20-an vesztették életüket 2008-ban, közülük 15-en nem voltak bekötve, tavaly 15-ből 10-en nem használták az övet.

A közlekedők agresszivitására, tompultságára az időjárási frontok is nagy hatással vannak, ezért érdemes az orvosmeteorológiai előrejelzéseket is figyelembe venni.Forrás: beol.hu