Idén július 1-jétől jó néhány pontban változnak a jogosítványszerzés szabályai. Az új jogszabályok egyebek mellett engedélyezik az elméleti képzésben az interneten keresztüli távoktatást. Az autósiskolák külön képzési engedélyt kaphatnának csak az elméleti és csak a gyakorlati oktatásra, valamint kiterjesztenék eddigi regionális működési engedélyüket az ország területére. Az érdekképviseleteket és az autósiskolákat leginkább a távoktatás bevezetése háborította föl.
— Egy dologról van szó, a szakma nem a távoktatás ellen van, hanem annak a bevezetési módjával kapcsolatban akadnak aggodalmaink — mondta el érdeklődésünkre Németh György, a Járművezető Szakoktató és Képzőszervek Országos Egyesületének vezetője.

— A távoktatást, mint olyat előbb-utóbb úgy is be kell vezetni, ám ehhez sok feltételt kell teljesíteni, nem lehet csak úgy egyik pillanatról a másikra meglépni, mint ahogy az most történt. Nem így kell az egészhez hozzányúlni, a megfelelő rendszert kellene életszerűvé tenni. A távoktatás véleményem szerint úgy lenne megoldható, hogy az egy választható opció lenne a tanfolyam mellett és akkor is csak úgy, hogy az így tanulónak rendszeres időközönként meg kellene jelenni konzultációkon, hogy tudjuk, hol tart éppen a tananyag elsajátításában. Egyébként azzal lesznek majd kénytelenek az oktatók szembesülni, hogy bár a tanuló otthon valamennyire elsajátította a tananyagot, át is ment az elméleti vizsgán valahogy, de az autóban gyakorlatilag elölről kell kezdeni mindent. A tanfolyamokon az előadók olyan különleges szituációkat, helyzeteket magyaráznak el, amit egy számítógépes tananyagból nem lehet megérteni.

Németh György hozzátette, egy valamiben teljes az egyetértés az érdekképviseleteknél: ezt a rendeletet vissza kell vonni. Az egyesület vezetője megjegyezte, hogy a szakmát a tervezett változásokkal kapcsolatban meg sem kérdezték, nem kérték ki a véleményüket. További gondot okoz, hogy a rendelet betartásával kapcsolatban még egy csomó dolog enyhén szólva is bizonytalan. Hogy mit tehetnek az érdekképviseletek? Azt el tudják érni, hogy a vizsgajelentés két hetes felfüggesztésével az egész rendszer összeomoljon. Ez közel 7-8000 vizsgát érintene, ám ehhez a `módszerhez` egyelőre még nem nyúlnak.

Megkérdeztünk néhány megyei oktatót is, hogyan vélekednek a témáról. Többen azt mondták, hogy ennek a rendszernek a bevezetésével vizsgacentrikus oktatási forma bontakozna ki, a tanulók csak bemagolnák a tananyagot, valódi tudás azonban nem lenne mögötte. Hozzátették, ezzel megszűnne a közlekedésre való nevelés, illetve az oktató példamutató szerepe, aki megosztja a hallgatóival a saját tapasztalatait, gyakorlati tudását.

S hogy miként látják a kérdést maguk a tanulóvezetők, azt megtudhatja az Új Néplap szombati számából. A lapban markáns véleményt olvashat ezzel kapcsolatban.

A hatóság nem válaszolt a szoljon.hu kérdéseire

A témához kapcsolódó kérdéseinkkel a szoljon.hu a Nemzeti Közlekedési Hatóság sajtóosztályát is. Levelünkben többek között az iránt érdeklődtünk, hogy milyen hatással lesz az autósiskolákra a távoktatás bevezetése, jelent-e költségcsökkenést az új módszer a hallgatóknak, vagy mennyire tartja hatékonynak a távoktatást a hatóság? Azonban több nap elteltével, illetve többszöri megkeresés után sem kaptunk választ.

A jogosítvány megszerzésének vizsgadíjai és járulékos költségei

(tanfolyam nélkül, forintban)
Vizsga 2009 / 2010
Elméleti (KRESZ) 3760 / 4700
Járműkezelés (rutin) 3080 / 4700
Forgalmi 4600 / 11000
Egészségügyi 3000 / 5000
Orvosi vizsgálat 5000 / 5000
Okmányiroda 4000 / 4000
Összesen 23440 / 34400
(szoljon.hu)