— Azért vettem fel az idén a diákhitelt, hogy meg tudjam csinálni a jogosítványt — meséli egy, friss jogosítványt szerzett szolnoki fiatalember. — Ez azonban nem lett volna elég, hiszen a családom anyagi helyzete nem engedi meg, hogy csak erre fordítsam a megkapott összeget. Így volt rá példa, hogy az autósiskola vezetőjének jóindulatából tudtam elmenni vizsgázni. Amint megkaptam a pénzt azonnal vittem az adósságomat, de hallottam olyan esetről is, amikor a delikvensnek sikerült levizsgáznia, de megfeledkezett a hátraléka befizetéséről.

De akadnak másféle nehézségek is mostanában a gépjárművezető képzésben.
— Egy kormányrendelet miatt forrong a szakma, mivel a teljes képzést alapjaiban változtatták meg vele — vázolta a jelenlegi helyzet fő okát Kovács János, a szolnoki ATI Kft. vezetője. — A szakma, a közlekedési hatóság és az érdekvédelmi szervek sem elégedettek vele. A rendelet törvényesítette az úgynevezett e-learning-et, azaz a távoktatást. Ezzel csak annyi baj van, hogy az elméleti részhez is irányított oktatás szükséges. Ezeket a letölthető anyagokat csak egyes részekhez lehetne alkalmazni, azt is kiegészítő jelleggel.

Emellett megbontották a képzést is. Az iskolák, amelyek ebben a mostoha gazdasági helyzetben még talpon maradnak szakosodhatnak külön-külön elméleti és gyakorlati képzésre, eddig ilyen nem volt. Az emberek folyamatosan szegényednek, nincs pénzük a jogosítványra. A képzésben résztvevők főleg a 18-25 év között korosztályból kerülnek ki. Az a baj, hogy az ő kegyeikért gátlástalan verseny alakult ki az olyan autósiskolák miatt, amelyek hangzatos igéretekkel csalogatják magukhoz a jelentkezőket, azaz messze áron alul dolgoznak.

Ezzel bizonyos értelemben a többi iskolának is lépést kell tartani. Noha a benzinár folyamatosan emelkedik, azonban a gyakorlati órák árát mi lassan már öt éve nem emeltünk, inkább csökkentettük. Ezekből az árakból viszont az oktatók az órák önköltségét sem tudják biztosítani. Ingyen elméleti oktatás? Tandíjmentes képzés? Jogosítvány akár már 80 ezer forintért? Ezek valószínűleg nehezen teljesíthető ígéretek. Öt évvel ezelőtt nagyjából 100 ezer forintból jött ki egy B kategóriás jogosítvány megszerzése, manapság ideális esetben 130 ezerből lehet mindezt kihozni.

Kovács János hangsúlyozta, az összköltség növekedése nem a benzin folyamatos drágulása miatt van, hanem mert a közelmúltban a vizsgadíjak a háromszorosára emelkedtek. Régebben egy gyakorlati óra drágább volt, mint a vizsgadíj, most az egyszeri vizsgadíj 4-5000 forint körül mozog, míg a gyakorlati óradíj 2000-2800 forint környékén megrekedt. Az autósiskola vezető szerint lehetne pozitív hozadéka annak a korlátozásnak, amely általános iskolai végzettséghez kötné a jogosítvány megszerzését. Annyiban azonban szkeptikus, hogy korábban pont azért törölték el ezt a megkötést, mivel úgy vélték ez nem feltétele a vezetni tudásnak. Egyébként a hozzájuk jelentkező tanulóknak nem is a felkészültségével, hanem inkább a közlekedési morállal van a probléma.

— A gyakorlati vizsgán a megfelelési arány 50-60 százalék körül mozog a megyében, ami már évek óta stagnál — folytatta Kovács János.
A legtöbb tanuló komoly anyagi gondokkal küzd, így gyakran hitelbe vezetnek. Ez annyit tesz, hogy kölcsönt vesznek fel hitelintézetektől, hogy ki bírják fizetni a különböző díjakat, de az is megesik, hogy az autós iskoláknál próbálnak meg fizetési haladékot kérni.

A sok bukás miatt emelték a díjakat

Szabó Alíz, a Nemzeti Közlekedési Hatóság PR és sajtó referense kérdésünkre elmondta, a forgalmi vizsgák díjának emelését a közúti járművezetők esetében egyrészt az tette indokolttá, hogy az ötvenperces (autóbusszal 90 perces) vizsga költségei már régen meghaladták a korábbi díjakat. Másrészt kívánatossá vált, hogy a vizsga megbecsülése javuljon, csökkenjen az indokolatlan vizsga próbálkozások száma, rákényszerítse a tanulót a jobb felkészülésre, a képző szerveket a hatékonyabb oktatásra, ezzel javítva a közlekedés biztonságát. (szoljon.hu)