„Először van az intézményben ilyen pályaválasztási nap, a tanév rendjében biztosítani kell 6 tanítás nélküli munkanapot, az idei évtől a 6. napot a pályaválasztásnak kell szentelnünk. Ez természetesen öröm számunkra, hiszen azt valljuk, hogy minél korábban meg kell ismertetni a diákokat a különféle szakmákkal. Az iskolában számos program volt már, amely erre irányult, különösen az alsó tagozatosok körében. Jártak múzeumban és levéltárban is. A szakmákat a leghitelesebben úgy tudják megtapasztalni, ha kilépnek az iskola keretein kívül is. Így ma több osztály megy a laktanyába, a tűzoltóságra és a csokigyárba. Szülőket is meghívtunk, hogy meséljenek szakmájukról, lesznek film-és videóvetítések is” – mondta Forrainé Kószó Györgyi, a Liszt Ferenc Ének-zenei Általános Iskola intézményvezetője.


Forrainé Kószó Györgyi

A Liszt Ferenc néhány osztálya a Hódmezővásárhelyi Hivatásos Tűzoltó-parancsnokságon is járt, hogy közelebbről is megismerjék a tűzoltók munkáját. A gyerekek lelkesen és aktívan vettek részt már a tájékoztatón is, amelyet Szilágyi Szabolcs tűzoltó hadnagy tartott. Sok kis kéz lendült a magasba egyszerre, amikor a hadnagy feltette nekik a kérdést: mit kell tenni, ha tüzet tapasztalunk? Ennek a tanulságos játéknak a során megtudtuk, hogy 2 központ fogadja az egész országban a hívásokat, ide futnak be a rendőrségi és a mentős hívások is a tűzzel kapcsolatos bejelentéseken kívül. Fontos, hogy stresszhelyzetben is igyekezzünk pontosan megnevezni, hol vagyunk, a várost is meg kell ilyenkor mondani.

Szilágyi Szabolcs

És hogy hogyan is néz ki egy napja a tűzoltónak? „Amikor reggel felveszik a munkát a tűzoltók, beöltöznek az egyenruhába és ellenőrzik a felszerelést. Minden nap délig tanulnak, elméleti és gyakorlati oktatáson is részt vesznek. 3 hetente kell vizsgát tenniük, így mindig naprakész a tudásuk” – mondta Szilágyi Szabolcs, majd bevezette a diákokat abba a helyiségbe, ahol fogadják a bejövő hívásokat. Amikor beérkezik egy riasztás, azonnal fénnyel és csengővel jeleznek a tűzoltóknak, akiknek mindössze két percük van arra, hogy a felszerelésüket felvegyék és elinduljanak a helyszínre. Felszerelésük tartalmaz álarcot is, amely nélkül nem léphetnek be az égő épületbe.

A maszkon keresztül sűrített levegőt kapnak folyamatosan. Miután a diákok megcsodálták, hogyan is csúszik le a „csúszdán” a tűzoltó és öltözik fel – valóban pillanatok alatt – , megismerhették a tűzoltóautó felszereléseit is, és bemászhattak az autók terébe is.

11 órától a Hódmezővásárhelyi Szakképzési Centrum Kalmár Zsigmond, Corvin Mátyás és Eötvös József tagintézménye települt ki a Liszt Ferenc Ének-zenei Általános Iskolába azért, hogy a diákok közelebbről is megismerjék azokat a szakmákat, amelyeket ezekben az intézményekben lehet tanulni.

A SZC Kalmár Zsigmond Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája többek között a fogtechnikus, a korongozás, a varrás és a hegesztés világából adtak ízelítőt.

Juhász Rozália, a fehérnemű készítő – és kötött áru összeállító szakma gyakorlati oktatását végzi az intézményben. A Kalmárban elsajátítható fehérnemű-készítő és kötött áru összeállító szak felépítéséről kérdeztük a női szabómestert:

“Az első évben alapképzést kapnak a diákok női szabó vonalon, és ebből szintfelmérő vizsgát kell tenni a tanév vége felé, akinek ez sikerült, tovább mehet a szakmunkás vizsgára. Második évben kikerülnek a Marz Fashion Kft-hoz, ott tanulják meg a kötött áru készítését. 3. évben “visszakerülnek” hozzám, és ekkor tanulnak bele a fehérnemű készítésbe. Ezután mehetnek a záró szakmunkás vizsgára. Elméleti oktatásban is részesülnek természetesen a diákok, szerkesztést, anyagismeretet, géptant tanulnak.”

Juhász Rozália

A különböző szakmák és mesterségek megismerése mellett egy igen különleges és tartalmas hobbival is találkozhattak a diákok. Molnár László informatikus origami kiállítása nagy tetszést váltott ki a tanulókból.

Akadt teáskanna, krokodil, dinoszaurusz, autó és motor is – hajtogatva. Molnár László kérdésünkre elmondta, már az egyetemi évek óta foglalkozik hobbi szinten origami készítéssel, akkoriban kikapcsolódásképpen kezdett el hajtogatni a vizsgaidőszakban. Megtudtuk, egy – egy alkotás akár több ezer darabból is áll, mint például a kiállított dinoszaurusz is, amely 18.000 darabból készült 6 éven át.

„Óriási türelmet igényel és nagyon jó térlátást ezeknek az elkészítése. A legegyszerűbb művek is több órát vesznek igénybe. Miután összeáll a fejemben, hogyan fogom kivitelezni az elkészítést, menet közben többször módosítok az eredeti koncepción.”

Molnár László

A lisztes diákoknak tehát egy igencsak színes programkavalkádban volt részük szerdán, amellett, hogy különböző szakmákat ismerhettek meg testközelből: a fent említett szakmákon kívül fodrászat látogatáson, kézműves foglalkozáson, csokigyár és levéltár látogatáson is részt vettek.

Délután fél 5-től szülői értekezletet szerveznek az intézményben, a középfokú intézmények vezetőinek és képviselőinek közreműködésével. Ennek során a szülők részletes képzési koncepciót kaphatnak, amely nagyban segítheti a döntésüket, hová írassák majd be gyermeküket.

 

Ács Helga