Praktikusak és bizonyos dolgokra alkalmasak a közösségi oldalakon létrehozott csoportok, de nem helyettesíthetik a személyes találkozásokat – mondta Imre Anna, az Eszterházy Károly Egyetem tudományos főmunkatársa. A személyes találkozások tudják a kapcsolatokat bizonyos irányba mélyíteni, és a problémákat valóban kezelhetővé tenni – tette hozzá a Kossuth Rádió Napközben című műsorában.

Online vagy offline világ?

Az internet robbanás-szerű elterjedése, nem csupán egy technológia fejlődéséről szól, sikere a szociális fejlődésnek is köszönhető. Makai Gábor klinikai szakpszichológus szerint ez egy alternatív társas tér, ami lehetőségeket rejt magában. Felhívta a műsorban a figyelmet arra, hogy nem szabad szélsőségesen tekinteni ezekre a lehetőségekre. Nincs külön digitális és személyes világ – mondta. Soha nem fogja kiütni az internet a személyes kapcsolatok világát – tette hozzá.

A tanárok többsége azonban az információk gyors átadására használják az internetet. A „digitális iskolától” még sokan ódzkodnak, mivel a világháló oda is bepillantást engedhet, ami egyébként a szülők elől zárva lenne. Mint például egy osztályterem.

Osztályterem, mint virtuális tér

Az Eszterházy Károly Egyetem gyakorló iskolájában például egy kísérlet során, egy kamera került be az egyik osztályterembe lehetővé téve, hogy akár a szülő vagy az otthon maradt diák virtuálisan jelen lehessen. A kutatást, az elején sok támadás érte mind a szülők, mind pedig a pedagógusok részéről. Végül mégis sikertörténet lett: egy harmadikos kislány a kórházból tudta követni az órákat, ebben a formában kapcsolódhatott be a tanítási folyamatba.

Változnak a kommunikációs platformok és igények is. Manapság szinte folyamatosan az igény arra, hogy információkhoz jussunk. Szülőként tanácsot, információt kérhessünk gyermekünkről, annak tanulmányairól.

Kitágították a jelenlét fogalmát

Egyfajta digitális transzformációnak vagyunk tanúi, amelynek igen nagy hatása van az oktatásra is. A közösségi média platformjai és iskolai dolgokra való használata jól fejleszti a tudatos és kritikus médiahasználatot is.

Imre Anna szerint a nyitott iskoláké a jövő, de nem kizárólag a betekinthetőség értelmében. Fontossá vált a szülők iskolai részvétele, nem feltétlenül az ellenőrzési funkcióval, hanem sokkal inkább az iskolai életben és a gyermek tanulásában való jelenléttel.

Megöli-e a bizalmat az e-napló?

Egyre jobban terjed az e-napló is az országban. Talán pont ezt a folyamatot támogatja, hogy beköszöntött a papírnélküliség a mindennapjainkba. A felhő alapú technológiák használata egyfajta tér és idő függetlenséget és egy folyamatos nyomon követhetőséget hoztak magukkal.

Makai Gábor szerint korántsem az a kérdés, hogy az e-napló jó-e vagy rossz. Hanem sokkal inkább az, hogy mi a funkciója: mit ad és mit vesz el. Egy kényelmes, olcsó tömegkommunikációs eszköz – rengeteg előnnyel – mondta.

Forrás: hirado.hu